Po wielu miesiącach testowania postanowiłem wreszcie napisac rezenzję butów trialowych Merrella, konkretnie modelu All Out Crush Light. Ale zanim przejdę do konkretów to krótko opowiem jak te buty znalazły się w moim posiadaniu.
W zeszłym roku rozglądałem się za butami trialowymi. Przeznaczeniem miały być biegi przełajowe i niezbyt wysokie góry. To raczej miały być buty startowe, nie treningowe dlatego zależało mi, aby były względnie lekkie. Przeglądając ofertę w sklepach nie mogłem się zdecydować na żaden model. W każdym coś mi nie pasowało. To zbyt masywne, to nie było numeru, to znów cena zbyt wysoka. Na Merrelle trafiłem przypadkiem, w sklepie, który z butami sportowymi nie miał wiele wspólnego. Ze zdziwieniem przyjąłem fakt, iż na półce zobaczyłem buty na pierwszy rzut oka wyglądające na rasowe trialówki. Szybka przymiarka, potem spojrzenie na cenę, kosztowały niecałe 200zł, no i szybka decyzja o kupnie. To był impuls. Po prostu polubiłem te buty od pierwszej przymiarki. Zwykle coś chcę wiedzieć o butach przez zakupem, przeczytam jakąś recenzję. Tu nic takiego nie miało miejsca… Co więc w pierwszej chwili zdecydowało o zakupie?

Merrell All Out Crush Light
Waga i komfort
Pierwsza rzecz jaka mnie pozytywnie zaskoczyła to to, iż but mimo bardzo trialowego wyglądu był niezwykle lekki. Producent podaje wagę około 200g (wersja męska) i jak na but trialowy to rzeczywiście jest to waga piórkowa.
Niska waga była zaskoczeniem bo but nie jest ekstremalnie wychudzony. Na górze jest wprawdzie cienka siateczka ale przy podeszwie but jest solidnie wzmocniony na całym obwodzie. Moje zaufanie wzbudzało też szycie buta. W czasach bezszwowych cholewek wszyte wzmocnienia dawały mi poczucie większej trwałości buta.
Cholewka nie jest zbyt szeroka ale miejsca w bucie jest w sam raz. Po wsunięciu stopy but okazuje się bardzo wygodny. Dodatkowo po związaniu buta stopa bardzo stabilnie trzyma się w cholewce. Po prostu super. Wygoda noszenia tego buta jest jego wielkim atutem.
Amortyzacja
Amortyzacja w bucie nie jest jakaś mocno wyczuwalna. Przy tej wadze nie można liczyć na dużą amortyzację. Jednak mimo niskiej wagi udało się upchnąć ponad 2cm pianki pod piętą. Drop jest niewielki, około 6mm co jest moim zdaniem zaletą w trialówkach. Amortyzacji brakuje nieco pod śródstopiem ale o tym napiszę jeszcze dalej.

Merrell All Out Crush Light
Przyczepność na różnym podłożu
Testowałem te buty na wszelkich możliwych nawierzchniach – od asfaltu, po skały, w upale i w deszczu, na krótkich i bardzo długich trasach.
Przede wszystkim to zdecydowanie nie są buty na asfalt. To niby oczywiste ale warto to podkreślić. Amortyzacja jest wystarczająca ale już bieżnik nie daje uczucia pełnego komfortu i przyczepności na asfalcie. Zwłaszcza na mokrym asfalcie. Zdarzyło mi się w nich awaryjnie zrobić 20 kilometrowy trening w deszczu na asfalcie i stopa regularnie się ślizgała.
W ogóle deszcz nie jest przyjacielem tych butów. Mokre skały, kamienie, czy nawet mokre gałęzie sprawiają, że buty tracą na przyczepności. Wydaje mi się, iż jest to związane z bieżnikiem buta i zastosowanym materiałem podeszwy. Gdyby ktoś chciał w tych butach udać się w deszczową wycieczkę po skalistych i kamienistych szlakach to trzeba mieć na uwadze.
Przy mocno kamienistych szlakach wychodzi jeszcze jeden niewielki mankament buta – podeszwa pod śródstopiem jest na tyle cienka, iż skały czy ostre kamienie niestety ale dają się odczuć na stopie. Przy bardzo szybkich zbiegach, gdzie impet związany z biegiem jest duży, takie spotkanie stopy z ostrym kamieniem jest odczuwalne. Może nie bolesne, ale odczuwalne. Cóż… to cały czas 200 gram buta. Nadrabiamy wagą, płacimy komfortem.
Jaka nawierzchnia stanowi więc o sile tego buta? Każda inna niż skały i asfalt. Wystarczy wybiec na łąkę, leśną ścieżkę, aby doświadczyć nagłej pozytywnej zmiany przyczepności. Piach? Nie ma problemu. Błoto? Dają radę. Dodatkowo kształt bieżnika sprawia, że buty nie kumulują błota na podeszwie. Nie „łapią” też kamieni między bieżnik. Absolutną siłę pokazują jednak na trawie i to niezależnie od tego czy jest sucha czy mokra. Cały ten wywód wskazuje jednoznacznie na przeznaczenie tego buta. Merrell All Out Crush Light jest to rasowym butem wyspecjalizowanym do biegania cross country. Na każdej innej niż górskie nawierzchni nie będzie dla nas także odczuwalny brak amortyzacji w tym bucie. Okazuje się, że miękkie podłoże w lesie niweluje braki amortyzacji na tyle, iż bieganie jest bardzo komfortowe.

Merrell All Out Crush Light
Dystanse
Nie znaczy to, że nie można w nim pobiec górskiego maratonu. Wystartowałem w tym bucie na Mistrzostwach Bielska-Białej w biegach górskich na dystansie maratonu (44km) i dały radę. Choć przyznam szczerze, że połączenie przeszło 40 kilometrów biegu z kamienistymi zbiegami i 30 stopniowym upałem sprawiło, że moje stopy jednak ten bieg mocno odczuły. Dlatego zupełnie uczciwie wydaje mi się, iż bezpiecznym i optymalnym dystansem dla tego buta będą biegi o dystansie jednak nie przekraczającym 25-30km. Na 40-50 kilometrowe, trudne technicznie biegi poleciłbym jednak rozejrzeć się za butem z minimalnie większą amortyzacją i ciut większą stabilizacją niezbędną w szczególności przy agresywnych zbiegach.
Cena
Cena producenta to około 359 zł. Jak wspomniałem moje buty kosztowały w promocji niecałe 200 zł. Gdyby to była normalna cena sklepowa to za stosunek jakości do ceny dałbym maksymalny. Jak się jednak okazuje za niewiele więcej bo za niecałe 250 zł znalazłem te buty w jednym z popularnych polskich sklepów internetowych z obuwiem. To wciąż bardzo atrakcyjna cena. Porównam jednak ceny z konkurencyjnymi modelami.
Chwilę zastanawiałem się z jakimi butami można by je zestawić. Wybrałem dwa modele: Nike Terra Kieger 3 oraz Inov-8 X-Talon 200. Oba wymienione modele są stosunkowo lekkimi butami o dość podobnym przeznaczeniu.
W przypadku Terra Kiegerów 3 cena producenta to 579 zł (model Terra Kieger 2 można dostać za około 350 zł). X-Talon 200 to w sklepie producenta to wydatek około 469 zł (w internecie można je dostać za około 400 zł). Na tle konkurencji Merrelle wychodzą zdecydowanie taniej.
Czy warto dopłacać? Wybór pozostawię Wam.
Plusy:
- niska waga
- spory komfort
- świetna przyczepność na miękkich nawierzchniach
- świetny stosunek ceny do jakości
Minusy:
- średnia przyczepność na kamienistym podłożu
- w górach przydałoby się więcej amortyzacji
Cena producenta: około 359 zł
Jestem maratończykiem-wolnobiegaczem. Ale co to ma do opery!?
Projekt Breaking2. Czy maraton poniżej 2 godzin jest w ogóle możliwy?
Sportowe wakacje czyli rzecz o roztrenowaniu
Mistrzostwa Europy Masters w Maratonie – Wrocław 2017